Sunday 30 April 2017

Menyelesaikan Masalah "Broken Data Link"

Pernah tak anda dapat masalah macam gambar kat bawah ni? Bila buka je fail MXD ArcMap, data tak keluar.. yang keluar tanda-tanda seruan merah kat Table of Content ArcMap tu. Istilah yang digunakan untuk problem macam ni ialah “broken data link”.



Bila dapat problem “broken data link” ni jangan panik… jangan pulak jadi “broken heart”..hihi. Selalunya problem ni jadi sebab lokasi folder (path) data telah berubah, samada anda dah rename nama folder kepada nama yang lain, atau kedudukan data dah pindah ke drive lain, contoh asal data dalam drive C:\ tapi dah pindah ke drive D:\. Problem ni boleh juga berlaku bila anda rename nama layer tu sendiri kepada nama layer yang baru. Contoh, nama asal River.shp, kemudian anda rename kepada nama Sungai.shp. Dan kebiasaannya problem ni jadi bila anda pindahkan data dan fail MXD anda dari satu komputer ke komputer yang lain. Bila jadi macam tu selalunya macamana anda solve problem tu? Di sini saya kongsikan beberapa kaedah macamana nak selesaikan.

Sebagai persediaan, perkara mula-mula kena buat.., anda kena tau dulu layer tu sekarang duduk kat folder atau drive atau dalam geodatabase mana. Anda kena tau jugak nama sebenar layer tu sebab dalam Table of Content ArcMap, kadangkala nama tu anda dah rename kepada nama yang ringkas dan sesuai. Contoh macam gambar kat atas tadi, ada nama layer River. Anda kena tahu dulu nama sebenar yang disimpan dalam folder untuk layer River tadi, kalau format shapefile, mungkin river.shp, mungkin jugak sungai.shp. Kalau format geodatabase, mungkin nama lain pulak.

Contoh perbandingan nama layer dalam Table Of Contents ArcMap
dan nama layer asal dalam geodatabase.

In case kalau anda nak tau nama asal dan kedudukan asal layer yang bermasalah tu, anda boleh buat step di bawah ni  :-




Penerangan gambar :-
  1. Dalam TOC ArcMap, buka Properties untuk layer yang anda nak semak.
  2. Klik tab Source kat dialog Layer Properties.
  3. Kalau data anda dalam geodatabase, semak kat ruangan Feature Class: untuk nama layer. Kalau data shapefile, semak kat ruangan Shapefile: untuk nama shapefile.


OK.. bila dah semak dan confirm, bolehlah anda buat beberapa cara seperti berikut ni.

1)  Set Data Source dalam ArcMap

Cara pertama yang anda boleh buat ialah dalam ArcMap, set kembali layer yang tak keluar tu kepada lokasi baru. Caranya seperti berikut :-




Penerangan gambar :-
  1. Right click kat data bermasalah dan pilih Data > Repair Data Source…
  2. Dalam ruangan Look in :, masuk dalam kedudukan folder atau geodatabase yang baru. Dalam contoh saya ni, data saya dalam feature dataset HH_Inland_Water di dalam geodatabase, jadi saya masuk ke dalam feature dataset tersebut. Kalau data anda shapefile, anda hanya perlu masuk ke dalam folder yang sebenar.
  3. Pilih layer yang sepatutnya dalam kedudukan folder atau geodatabase yang baru tadi.
  4. Klik butang Add.


OK selesai sudah. Kalau kesemua data yang bermasalah tu terletak dalam kedudukan folder atau geodatabase yang sama, ArcMap akan automatik repair kesemua data tadi, jadi tak perlulah anda repair data source satu-persatu. Tapi kalau data anda berterabur dalam folder-folder atau geodatabase berlainan, anda kena ulang proses tadi satu-persatu layer.

2)  Set Data Source dalam ArcCatalog atau Catalog Window.

Satu lagi cara yang anda boleh guna ialah betulkan lokasi data source tu dalam ArcCatalog atau Catalog Window dalam ArcMap. Satu kelebihan guna cara ni ialah kalau dalam fail MXD anda tu ada group of data dalam lokasi-lokasi folder atau geodatabase berbeza-beza, anda boleh guna kaedah Select dan Replace dalam dialog yang dipaparkan. Select lokasi lama, dan Replace kepada lokasi baru. Caranya seperti berikut :-





Penerangan gambar :-
  1. Dalam ArcCatalog atau Catalog Window, right click fail MXD yang nak dibetulkan dan pilih Set Data Source(s)…
  2. Cara ni akan create fail MXD yang baru. Namakan fail MXD baru anda.
  3. Select layer yang nak dibetulkan dalam senarai.
  4. Klik butang Replace... Kalau anda nak ubah kesemua layer sekaligus, klik butang Replace All...
  5. Di ruangan Replace with:, taipkan nama kedudukan folder atau kedudukan geodatabase yang baru.
  6. Klik butang Replace.
  7. Klik OK.


Bila dah selesai, buka fail MXD yang baru tu, sepatutnya semua layer boleh dipaparkan.

Tips Untuk Mengelakkan Kejadian Yang Sama Berulang.

OK.. untuk mengelakkan problem broken data link ni berlaku, amalkan perkara berikut bila menyediakan data dalam fail MXD.
Amalkan penyediaan folder data di kedudukan folder yang sama di mana fail MXD disimpan. Contoh, jika anda save fail MXD dalam folder \Projek,  sebaiknya data-data anda pun disimpan dalam folder \Projek tersebut.

MXD data folder data terkumpul di
dalam folder yang sama (Projek)


Cara ni juga memudahkan anda nak pindah data dan mxd ke komputer yang lain sebab semuanya dah terkumpul dalam satu folder.

Amalkan menggunakan setting Relative Pathnames sebelum save fail MXD. Dengan menggunakan setting Relative Pathnames, layer anda tak bermasalah untuk dipaparkan walaupun lokasi data berpindah ke drive yang berbeza atau ke folder yang berbeza. Cara nak set Relative Pathnames seperti di bawah ni :-



Penerangan gambar :-
  1. Pada menu ArcMap, klik File > Map Document Properties…
  2. Pada ruangan Pathnames :, pastikan anda klik checkbox Store relative pathnames to data sources
  3. Klik OK.


Tapi kalau anda dah pening kepala sangat nak pindahkan data dan fail MXD ke komputer lain sebab data anda berterabur dalam folder-folder berbeza, cara senang anda guna je lah style Map Package. Cara ni ada saya explain dalam post saya tahun 2012 di link sini.

Selamat mencuba.


p/s : Dapatkan buku SukaGIS Jilid 1 yang telah berada di pasaran. Info boleh klik di link sini.

No comments:

Post a Comment