Thursday 6 December 2012

Kursus GIS - Designing Geodatabase Data Model

Lama dah rasa tak update blog ni. Bz skit sekarang ni. Last week outstation ke Sabah, minggu ni pula saya conduct kursus ArcGIS Data Model di Pusat Infrastruktur Data Geospatial (MaCGDI). Untuk anda yang tak tahu apa MaCGDI ni, bolehlah lawat link di sini atau Like page FB di sini. Apa kebende ArcGIS Data Model ni? Secara umumnya fungsi data model ni ialah sebagai satu template database untuk memudahkan kita melaksanakan projek GIS samada untuk tujuan analisis ataupun pembangunan sistem aplikasi. Berlainan agensi mungkin akan menggunakan data yang sama tapi untuk tujuan yang berbeza mengikut keperluan agensi masing-masing. So data model sepatutnya direkabentuk mengikut keperluan spesifik pengguna yang akan menggunapakai data-data tu.

Untuk MaCGDI pula yang bertanggungjawab menyelaras perkongsian maklumat geospatial antara agensi kerajaan, swasta dan awam, agak mustahil untuk design satu data model yang boleh fit keperluan spesifik utk setiap agensi kerana keperluan yang berbeza antara setiap agensi. Contohnya JPS mungkin menggunakan layer sungai untuk tujuan pengurusan sungai manakala Jab Alam Sekitar pula kemungkinan menggunakan layer sungai untuk memantau kualiti sungai dan aktiviti persekitaran yang menyumbang tahap pencemaran kualiti sungai.

Oleh itu dalam kursus ni pendekatan yang digunakan ialah lebih pada data driven design model, maksudnya kita cuba design satu template data model yang mengandungi layer-layer dan  atribut-atribut asas yang memenuhi standard MS1759. Dalam kursus ni peserta diterangkan bagaimana hendak membina conceptual diagram UML yang menerangkan struktur data model yang dibangunkan. 



Peserta juga diterangkan bagaimana konsep subtype dan domain di dalam geodatabase boleh dikaitkan dengan feature code dan attribute code di dalam MS1759. Hopefully kursus ni memberi manfaat kepada peserta yang hadir.











7 comments: