Friday 6 January 2017

Membina Group Layer

Hari ni saya akan kongsikan satu topik yang agak santai.. berkenaan Group Layer. Ni untuk level basic.. sesiapa yang dah level advance or level otai maybe dah tau mende ni. Sesiapa yang dah biasa guna ArcMap mesti familiar dengan Table Of Contents (TOC) di dalam ArcMap kan? Bila kita masukkan layer ke dalam paparan ArcMap, layer-layer tu akan disusun di dalam TOC ni. Secara defaultnya, ArcMap akan susun layer point di atas, kemudian layer line dan last sekali layer polygon mengikut turutan. Kemudian kita susun-susun layer tu nak letak mana atas dan mana bawah mengikut kesesuaian.



Kadangkala kalau terlalu banyak layer kat dalam TOC tu boleh menyemakkan pandangan gak betul tak? Dari segi presentation pun tak bagus kalau terlalu banyak susunan layer, terpaksa kita scroll atas sampai ke bawah. Nak-nak kalau layer tu ada pulak klasifikasi symbology yang berjela-jela panjang, lagi lah bertambah panjang kita kena scroll.
Satu teknik yang boleh kita gunakan untuk mudahkan paparan dalam TOC ni ialah kumpulkan layer-layer yang berkaitan dalam 1 kategori atau 1 kumpulan. Dalam contoh gambar di atas, saya ada 8 layer di dalam senarai TOC :-
  1. Pili Bomba
  2. Parit
  3. Sungai
  4. Institusi
  5. Komersil
  6. Kediaman
  7. Mukim
  8. Daerah


Daripada 8 layer ni, saya boleh letakkan layer Parit dan Sungai di dalam kumpulan Hidrografi, Institusi, Komersil dan Kediaman di dalam kumpulan Bangunan dan Mukim serta Daerah di dalam kumpulan Sempadan Pentadbiran.



Macamana saya nak represent kumpulan ni di dalam TOC ArcMap? Caranya, kita bina Group Layer. Cara nak bina Group Layer senang je, kita cuma klik layer-layer yang kita nak kumpulkan sebagai 1 kumpulan, kemudian right-click dan pilih Group… macam step di bawah ni.




Penerangan gambar :-
  1. Klik layer-layer yang nak dikumpulkan (Tekan SHIFT untuk klik lebih dari 1 layer)
  2. Right click dan pilih Group
  3. Group Layer akan dibina dengan nama default New Group Layer
  4. Rename nama tu kepada nama yang sesuai mengikut kumpulan data

Gambar di bawah menunjukkan kesemua Group Layer yang telah dibina.



Anda boleh tutup semua layer di dalam satu kumpulan Group Layer dengan klik simbol  “-“ pada Group Layer tu.



Kalau nak lihat balik senarai layer dalam Group Layer, klik je simbol “+” pada Group Layer.



Jika anda offkan (uncheck) Group Layer, kesemua layer di dalam Group Layer tu tak akan dipaparkan dalam map walaupun anda check P layer tersebut. Seperti gambar di bawah, bila saya uncheck Group Layer Bangunan, kesemua layer bangunan (Institusi, Komersil, Kediaman) tidak dipaparkan dalam map.



OK macamana nak buang semula setting Group Layer? Kacang je, right click kat Group Layer yang anda nak buang dan pilih Ungroup.




Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment