Wednesday 9 August 2017

Open Map Source Layer


Ramai org tentu suka kalau dapat overlay data GIS mereka dengan Google Satelite, Google Hybrid atau Google Streetmap...sebabnya service dari Google ni free, maklumat pun slalu dikemaskini (brgantung pd data provider). Dari Google Streetmap cthnya kita dah boleh dpt info macam2... nama jalan, landmark etc. Kalau dlm QGIS opensource, ada plugin utk view service Google ni. Macamana plak kalau dalam ArcGIS kalau kita nak overlay data Google service? Boleh ke? Kalau boleh, kan senang, tak payah kita nak convert data ke KML masuk dalam Google, kemudian import balik KML masuk dalam ArcGIS. Nak buat keje digitize dalam ArcMap pun senang, digitize terus je atas data Google dari ArcMap. Dalam MapInfo pun boleh ke?

Anda boleh try download trial version open map source layer ni di link sini.  Untuk pengguna ArcGIS, add saja fail .lyr tu ke dalam ArcMap anda, terus image google akan dipapar bersama data-data GIS anda.


Imej Google dari open layer file dipapar bersama
polygon geodatabase featureclass dalam ArcMap

Untuk live demo, play video di bawah ni.. Jika berminat dan terdapat sebarang pertanyaan dengan produk ni, boleh hubungi email mamatgis@gmail.com 





No comments:

Post a Comment