Wednesday 25 November 2015

Field Data Type Raster

Dalam post saya sebelum ni saya ada tunjukkan beberapa kaedah untuk link photo pada feature, pertama kaedah Hyperlink, dan kedua.. Geodatabase Attachment. Sekarang saya akan tunjukkan satu lagi kaedah untuk link photo kepada feature, dengan menyimpan photo di dalam field data type raster.

Apa maksud field data type raster ni?? Bila kita nak simpan sesuatu atribut di dalam table, setiap atribut tu disimpan dalam field dan setiap field ada data type bergantung pada apa jenis atribut yang kita nak simpan. Contohnya nak simpan atribut “ABC”, data type dia Text atau kita panggil String. Nak simpan atribut nombor 1234, data type dia Integer.



Dalam geodatabase, ada satu lagi data type yang special, dipanggil data type Raster.. fungsinya, untuk menyimpan data raster seperti gambar photo. So.. mcm kaedah Geodatabase Attachment gak, field type raster hanya support data yg dalam format geodatabase saja. Semua format raster dataset yang ArcGIS support anda boleh masukkan dalam field raster ni, tapi seeloknya kecikkan saiz raster yang nak dimasukkan.
Untuk nak link photo ke field type raster ni, kena buat 3 steps ni :-

  1. Add field type raster dalam table
  2. Mulakan proses editing dalam ArcMap
  3. Load photo ke dalam field type raster


Add Field Type Raster
Semua orang dah expert kot cara nak add field dalam table. Kalau sape yang buat-buat lupa tu, camni caranya. Dalam ArcCatalog atau Catalog Window ArcMap, buka properties untuk layer yang nak add field tu kemudian taip je nama field, cuma kali ni bezanya lepas taip nama field, pilih saja data type sebagai raster. Kalau still kelabu asap gak, rujuk gambar di bawah ni :-



Penerangan gambar :-
  1. Klik tab Fields
  2. Pada ruangan Field Name, taip nama field
  3. Pilih Data Type sebagai Raster
  4. Tentukan samada anda mahu photo tu di manage oleh geodatabase atau tidak. Yes bermaksud photo tu akan disimpan di dalam geodatabase. No bermaksud photo tu akan maintain di dalam folder asal.
  5. Klik OK.

Mulakan Proses Edit
Next, mulakan proses editing pada layer tadi.



Load Photo
Select pada feature yang nak dimasukkan photo. Kemudian pada toolbar Editor, klik butang Attributes


Bila keluar dialog Attributes, buat step di bawah ni :-



Penerangan gambar :-
  1. Pada field raster, klik v dan pilih Load…
  2. Pada Input Raster Dataset:, browse pada photo yang nak dimasukkan.
  3. Anda boleh pilih beberapa compression method yang disediakan.
  4. Klik OK.

Anda akan melihat photo dimasukkan ke dalam dialog Attributes seperti di bawah.



Setelah selesai load semua photo, Stop Editing dan save edit anda.
Kemudian, gunakan tool Identify dan klik pada feature yang telah anda load photo tadi. Anda akan lihat di dalam dialog Identify, text <Raster> dipaparkan  di ruangan Value pada field data type raster dan terdapat icon imej disebelah text <Raster> tersebut menunjukkan imej photo telah di attach pada field PHOTO tu. Klik dalam ruangan <Raster> dan photo akan dipaparkan.



Selamat mencuba….

1 comment: