Tuesday 9 January 2018

Multipart dan Singlepart Feature

Pernah tak anda dapat situasi macam ni.. bila anda select satu feature dalam sesuatu layer, anda dapati ArcMap bukan hanya highlight satu feature yang anda select tu saja, tapi lebih dari satu feature. Lepas tu bila anda buka pulak table layer tu, anda dapati hanya satu record saja selected, padahal dalam map nampak lebih dari satu feature ArcMap highlight. Contoh macam gambar saya tunjukkan di bawah ni.


Dalam contoh tu, saya select polygon A, tapi polygon B, C, D, E dan F pun ArcMap highlight selected sekali. Bila saya buka pulak table polygon tu, satu record saja selected. Padahal kalau ikut logik, polygon A, B, C, D, E dan F semuanya 6 polygon. Jadi sepatutnya 6 record selected la kan? Memandai pulak ArcMap ni select 1 record je. Kenapa jadi macam tu? Haaa… tipah tertipu… feature macam ni dipanggil multipart feature. Seolah-olah beberapa feature digroupkan jadi satu, dalam contoh ni seolah-olah 6 polygon digroupkan jadi 1 polygon. Kadangkala multipart feature ni berguna juga, contohnya untuk kurangkan jumlah record dalam table sekiranya data anda tu besar sangat saiz. Boleh jadi juga multipart ni untuk anda gabungkan beberapa feature sekiranya mempunyai atribut yang sama, contohnya Pulau Langkawi yang mempunyai pulau-pulau kecil disekeliling, tapi kesemuanya mempunyai atribut DAERAH = Langkawi.


Tapi kadangkala kan, ada sesetengah kes tak sesuai pulak kalau kita gabungkan beberapa feature menjadi satu feature. Contoh katakan anda nak klik setiap polygon tadi dan nak tahu pulak berapa keluasan polygon tu. Kalau anda rujuk balik gambar polygon A, B, C, D, E dan F yang saya tunjukkan kat atas tadi, anda dapati dalam table tu ada maklumat keluasan disimpan dalam field Shape_Area. Tapi keluasan yang ditunjukkan tu mewakili jumlah luas kesemua polygon, sebab semua dah digroupkan jadi satu polygon. Macamana pulak kalau saya nak tahu polygon A luas berapa, polygon B luas berapa?? Dalam kes macam ni, anda kena ungroupkan semula polygon tu menjadi polygon-polygon berasingan. Bila anda dah ungroup, feature polygon ni dipanggil singlepart feature. Itulah maksud multipart dan singlepart.

OK.. macamana nak convert multipart feature jadi singlepart feature. Ada dua cara, bergantung pada keadaan bersesuaian. 

1) Explode Multipart Feature Tool

Cara pertama, guna tool Explode Multipart Feature. Bila masa sesuai guna tool ni? OK sendiri tanya sendiri jawab..kehkeh. Tool ni sesuai anda guna kalau feature yang anda nak ungroup tu tak banyak atau anda dah kenalpasti yang mana satu feature multipart yang anda nak convertkan ke singlepart. Tool ni anda kena guna dalam editing mode, maknanya kena buat proses Start Editing dulu le. Satu lagi, tool ni letak dalam toolbar Advanced Editing. So kena masukkan dulu toolbar tu.

Bila dah start edit, follow step kat bawah ni.

Penerangan gambar :-
  1. Untuk select feature, klik tool Edit Tool pada Editor Toolbar, kemudian klik kat feature yang anda nak tukar ke singlepart.
  2. Setelah feature tu ArcMap highlight, klik tool Explode Multipart Feature.


Anda akan dapati setiap polygon tadi akan menjadi polygon berasingan (tak semestinya polygon je, boleh juga untuk line dan point). Dalam contoh ni, setelah saya klik tool Explode Multipart Feature, saya dapati dalam table polygon tadi dah jadi 6 record bermaksud 6 polygon berasingan dan setiap record tu pulak menunjukkan maklumat keluasan setiap polygon dalam field Shape_Area.



2) Geoprocessing Tool : Multipart To Singlepart

Kalau anda rasa dalam layer anda tu ada banyak multipart feature dan anda sendiri tak pasti di mana lokasi multipat feature tu, cara yang paling mudah, run je tool Multipart To Singlepart dalam ArcToolbox. Cuma bezanya, cari ni akan hasilkan output layer yang baru yang akan mengandungi semua single part feature. Caranya seperti berikut ni.




Penerangan gambar :-
  1. Dalam ArcToolbox, klik Data Management Tools > Features > Multipart To Singlepart
  2. Kat ruangan Input Features, pilih layer yang anda nak convert ke singlepart.
  3. Namakan output layer.
  4. Klik OK.


Itulah dua kaedah nak tukar multipart ke singlepart feature yang saya nak kongsikan. Amacam, dah faham sekarang? Harap topik ni dapat membantu anda. Untuk anda yang berminat nak beli buku tutorial ArcGIS, dapatkan buku SukaGIS Jilid1 dan Jilid2 sementara stok masih ada.. :) 

Jumpa lagi….

No comments:

Post a Comment