Monday 28 May 2012

Kursus ArcGIS Desktop untuk Jab Landskap Negara

Hari ini saya mengendalikan kursus GIS lagi.. Working with ArcGIS 10 Desktop. Kali ini peserta terdiri dari kakitangan Jabatan Landskap Negara. Rancangan asalnya seramai 12 peserta akan hadir pada kursus ini tapi kerana beberapa masalah teknikal, hanya 6 yang dapat hadir. Takpe, kursus tetap di jalankan.

Seperti biasa untuk kursus Working with ArcGIS 10 Desktop, saya akan mengendalikan kursus ini selama 2 hari. Ianya lebih kepada peringkat asas pengendalian perisian ArcGIS Desktop merangkumi topik-topik pengenalan GIS, memapar maklumat, penyuntingan data, analisis-analisis asas sehinggalah kepada penyediaan peta. Seperti kursus-kursus saya yang terdahulu, saya lebih berminat fokus dan tekankan kepada topik-topik yang berkaitan dengan penggunaan di dalam kerja-kerja seharian peserta. Kadang-kadang tu off topic juga, saya tunjukkan contoh-contoh yang tiada di dalam silibus sekiranya saya rasa perlu supaya mereka lebih mendapat gambaran dan idea.

Peserta kusyuk mendengar taklimat.. ye ke fokus tu? hehe

Latihan hands-on
Sambutan dari peserta agak menggalakkan. Nampak mereka berminat menggunakan perisian ArcGIS Desktop ini. Selamat menuntut ilmu..

12 comments:

  1. hebat bos..klu de sampingan2 tu past2 la skit...nak jd assitant pn boleh..haha

    ReplyDelete
  2. haha...klu carikan training bule ler bg komisen...hihihi

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum saudara..saya sedang mempelajari ArcGIS untuk tujuan kerja2 perlaksanaan kadaster nasional. Antara subtopik yang saya perlu mahir adalah georeferencing, transformation, digitizing dan topology analysis. dan saya sebenarnya baru mengenali ArcGis, dan terlalu banyak perkara yang saya tidak ketahui. Jikalau saudara tidak keberatan bolehkah saudara berkongsi sumber2 ArcGis yang saudara ada (seperti manual prosedur, atau sewaktu dengannya)kpada saya supaya saya boleh memahami ArcGis dan menambah ilmu seterusnya digunakan untuk tujuan tugas? Jikalau ada saudara boleh emel kepada saya di alamat : mohamedaiezad@gmail.com. Terima kasih banyak2.Pertolongan saudara saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.

    -Mohamed Aiezad, Johor Bahru-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam..

      nanti saya akan email kepada saudara dokumen2 yg saya ada yg saya download dari ESRI website. Atau saudara boleh juga rujuk ke http://resources.arcgis.com atau http://support.esri.com Disitu ada pelbagai sumber seperti white paper, forum, technical article dan lain2. Pada masa yg sama saya akan update juga blog ini utk masukkan topik georeferencing dll.

      Kalau syarikat atau jabatan tuan perlukan training, bolehler email ke saya.

      TQ

      Delete
  4. Thanks sbb beri pendedahan ilmu GIS ni.sesama boleh tau training or update yang terbaru ttg GIS.tqvm

    ReplyDelete
  5. sekiranya ada buat training encik boleh invite saya untuk training tersebut. saya mmg mencari training yg sesuai dengan bidang kerja saya. sy boleh dihubungi di hasliana@gmail.com

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. tlg emailkan saya senarai kursus dan masa yang terdekat.

    nurulashikinhassan@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Incik nak join jgk. kalu ada nest kursus emailkan sy ye. TQ :)

    ohnazila@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Tuan, sy memerlukan asas dalam gis untuk DSM dan DTM. kalau boleh kursus yang "learn from basis". email sy ameerjohany@gmail.com
    TQ.

    ReplyDelete