Saturday 9 June 2012

Demam EURO.. 3D visibility analysis

Mesti sekarang ni korang sume ramai yang tengah demam kan? Bukan demam apa, demam bola EURO2012...hehehe. Apa pulak kena mengena EURO ngan GIS ni?? Takda kena mengena apa-apa pun... cuma hari tu saya ada tonton satu program EURO di astro, cerita pasal stadium-stadium, ciri-ciri setiap stadium dan dalam satu part tu, siap ditunjukkan diaorang buat analisis untuk pastikan semua penonton dapat view yang bagus bila duduk di seat stadium. So dalam program tu dia tunjukkan rajah lebih kurang seperti kat bawah ni..


Maknanya kalau posisi bola di A, penonton kat belakang tu boleh lah nampak clear aksi pemain, tapi kalau posisi bola di B, dah terhalang pulak oleh penonton di depan, tu belum lagi kalau penonton di depan tu bangun, lagi la tak nampak. Penonton belakang cuma boleh nampak takat kepala orang depan je (line hijau), selebihnya kat line merah tu dah terlindung dari pandangan. So solutionnya engineer kena adjust sikit design grandstand tu... kena curamkan sikit slope grandstand seat tu supaya view boleh clear.

So saya pun terus teringat ada satu visibility analysis dalam 3D Analyst yang dipanggil analisis Line of Sight. Konsepnya lebih kurang sama dengan apa yang ingin dicapai dari rajah kat atas tu, nak tentukan kawasan yang nampak atau kawasan yang terlindung dari pandangan. Rujuk rajah di bawah. Katalah anda berada di lokasi A dan ingin melihat lokasi di B. Perkara pertama yang perlu anda buat adalah sediakan data DEM surface dahulu. Kemudian aktifkan toolbar dan extension 3D Analyst di dalam ArcMap.


Bila toolbar 3D tu dah diaktifkan, klik sahaja tool Create Line of Sight yang ikon gambar mata tu (rujuk rajah kat bawah).

Tool Create Line of Sight
Kemudian tetingkap Line of Sight akan dipaparkan. Anda mempunyai pilihan untuk memasukkan nilai  Observer offset dan Target offset. Contohnya katakan saya ingin mendirikan menara tinjauan setinggi 5 meter di lokasi A, jadi saya cuma perlu masukkan nilai 5 pada ruangan Observer offset.


Kemudian saya lukis sahaja garisan bermula dari point A dan berakhir pada point B. Hasilnya adalah seperti di bawah.

Lokasi disepanjang garisan hijau adalah lokasi yang boleh dilihat dari kedudukan A manakala lokasi di sepanjang garisan merah akan terlindung dari pandangan lokasi A. Hasil dari analisis di atas menunjukkan lokasi B akan terlindung dari pandangan kerana ia terletak di kawasan garisan merah. 

Semoga anda mendapat serba sedikit idea dari apa yang cuba saya terangkan ini.


No comments:

Post a Comment