Thursday 2 March 2017

Merge : Menggabungkan Feature Class

Antara soalan yang pernah ditanya kepada saya ialah macamana nak gabungkan banyak-banyak layer menjadi satu layer. Contohnya mungkin agensi negeri bina data GIS mengikut negeri masing-masing, kemudian di peringkat Ibu Pejabat nak gabungkan pulak kesemua data-data negeri tu menjadi satu layer yang merangkumi semua state. Contoh yang lain, mungkin anda dapat data jalanraya mengikut pecahan daerah, kemudian anda nak gabungkan kesemua layer jalan daerah tu menjadi satu layer jalan negeri.  

Cuba lihat contoh gambar di bawah. Saya ada dua layer sempadan negeri, Negeri Sembilan dan Melaka. Saya nak gabungkan kedua-dua layer sempadan ni menjadi satu layer sahaja yang mengandungi polygon Negeri Sembilan dan Melaka.



Ada banyak kaedah yang boleh digunakan, bergantung kepada macamana struktur table kesemua input layer yang nak digabungkan dan macamana pulak hasil gabungan struktur table yang anda inginkan. Dalam contoh ni, saya akan tunjukkan kaedah yang paling simple, dengan andaian kesemua input layer mempunyai struktur field yang sama di dalam table.
Caranya, gunakan tool Merge dalam ArcToolBox. Buat step berikut :-



Penerangan gambar :-
  1. Dalam ArcToolBox, klik Data Management Tools > General > Merge
  2. Masukkan layer-layer yang nak digabungkan di dalam ruangan Input Datasets
  3. Namakan Output Dataset yang akan mengandungi gabungan layer-layer
  4. Dalam ruangan Field Map, anda ada option kalau nak buang field-field yang tak perlu dimasukkan dalam Output Dataset.
  5. Klik OK.



Kesemua layer yang anda pilih tadi akan digabungkan ke dalam Output Dataset. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment