Thursday 28 June 2012

Map Package - Kaedah mudah nak pindah/kongsi data


Hmmm... baru-baru ni saya buka FB dan nampak gambar partner saya sibuk packing-packing barang sebab nak pindah ofis baru..:D.. Terus saya terfikir nak buat topik ni sebab ada kena mengena dengan packing. :) Kali ni saya nak share sikit berkenaan dengan Map Package.  Apakah sebenarnya Map Package tu?


OK saya bagi contoh senario yang mudah, macam kes kawan saya yang nak pindah ofis tadi. Selalunya kalau kita nak pindah ofis ke or pindah rumah ke, apa perkara penting yang perlu kita buat? Selalunya kita akan pack semua barang-barang yang nak kita pindahkan tu dan kumpulkan kat satu tempat, paling mudah kita longgok semua dalam kotak, kalau muat dalam kotak la kan? Contohnya fail-fail, buku-buku, barang-barang yang kecil-kecil tu semua kita sumbatkan dalam kotak supaya bila sampai ofis baru nanti, senang ler kita nak unpack semula.. dan pada masa yang sama kita boleh pastikan tak ada barang-barang yang tercicir nanti.

Macam kalau kita lihat gambar kat bawah ni, mana rasanya lebih senang kita nak angkut kalau nak pindahkan barang... gambar 1 ke gambar 2? Mestilah gambar 2 kan? Kalau gambar 1 tu jenuh kita nak angkat satu persatu, lepas tu takut pulak ada yang jatuh tercicir masa proses nak pindahkan tu.

Mana satu cara mudah nak pindahkan barang, cara 1 ke 2?


So samalah juga macam konsep Map Package ni. Map Package adalah satu kaedah yang mudah untuk kita berkongsi Map Document MXD dan data-data dalam MXD tu di antara kumpulan kerja, organisasi, jabatan dan juga pengguna-pengguna lain. Kenapa mudah? Sebab dia akan kumpulkan dan longgokkan semua data-data dalam MXD kita tu dalam satu fail yang dah dicompress dalam format .mpk. Tapi Map Package ni hanya terdapat dalam ArcGIS 10 je tau, dalam ArcGIS 9 takde...

Pernah tak anda ada problem sebelum ni contohnya anda buat ArcMap Document MXD kat laptop anda, kemudian bila anda pindahkan fail MXD tu kat laptop kawan anda, ada data-data dalam MXD tu yang tak keluar, mungkin sebab disimpan di dalam setting folder yang berlainan antara laptop anda dan laptop kawan anda. Contohnya kat laptop anda data-data semua disimpan dalam folder C, tapi kat laptop kawan anda tu anda install kat folder D contohnya. So mapping drive dia dah lain, sebab tu ada data yang tak dapat dipaparkan. Selalunya masalah ni berlaku kalau anda tak setkan relative pathname pada data source anda seperti gambar kat bawah ni.

Layer tak dapat dipaparkan sebab missing reference data source


Tapi kaedah Store relative pathnames to data sources ni mungkin sesuai digunapakai kalau kedudukan data-data anda tu diletakkan di dalam satu folder yang sama. Tapi bagaimana pula kalau data-data di dalam fail MXD anda terletak di dalam pelbagai folder yang berlainan? Contohnya mungkin ada shapefile dalam MXD tu dari folder C:\Data, ada pula yang dalam D:\Data, ada pula yang dalam ArcSDE Geodatabase, ada yang dalam File Geodatabase dan lain-lain. Contoh macam gambar kat bawah ni :

Contoh MXD ada banyak source data; folder berlainan, Arcsde etc..


Kalau macam tu jenuh juga kita nak copy dan setkan   balik   kesemua data-data tu kalau kita nak install MXD tu ke komputer lain. Jadi, jalan mudahnya, gunalah kaedah Map Package. Map Package ni akan pakejkan kesemua data-data bersama MXD kita tu dalam satu compress fail .mpk dan kemudiannya kita boleh unpack semula di komputer yang kita nak install tu.

Konsep Map Package untuk perkongsian data antara dua lokasi berbeza


Syarat pertama untuk nak buat Map Package ni ialah anda perlu masukkan dulu penerangan tentang fail MXD di ruangan Description kat dialog Map Document Properties seperti di bawah ni. Dalam contoh tu, saya taipkan kat dalam ruangan Description tu 'Data Negeri Selangor.'

Map Description perlu dimasukkan dahulu sebelum buat Map Package


Kemudian, klik saja kat menu ArcMap tu File > Create Map Package... Kat dialog Create Map Package tu, anda boleh pilih samada nak create sebagai package file (.mpk) atau anda nak postkan ke ArcGIS Online. Kalau anda pilih post ke ArcGIS Online, maksudnya fail yang anda pack tu boleh dikongsi oleh pengguna melalui internet, cuma syaratnya anda kena create dulu ArcGIS Online account. Dalam contoh ni, saya just gunakan Save package to file, bermaksud fail .mpk tu saya akan save di dalam local folder di laptop saya. Kalau dalam fail MXD anda tu ada data-data ArcSDE, klik saja kat option Include ArcSDE geodatabase data tu.


Pilihan untuk pakejkan data

So..macamana nak Unpack pula? Lagi ler mudah... bila anda dah copy fail .mpk tu masuk dalam laptop kawan anda, right click jer fail .mpk tu dalam ArcCatalog atau Catalog Window, lepas tu pilih Unpack.. macam gambar kat bawah ni.


Lepas anda unpack saja, fail MXD bersama data-data tu terus dipaparkan dalam ArcMap. Data-data yang telah di unpack tu akan diletakkan dalam File Geodatabase .gdb.
Senang kan? OK, selamat berkongsi data.

4 comments:

  1. okeh no bad.. nnt nk try la=)

    ReplyDelete
  2. Salam bro.
    if map package ni transfer balik dekat komputer asal, then unpack, data tu akan diletakkan di folder yang asal, or ke file geodatabase yang baru?

    p.s: sebab saya selalu buat kerja dekat ofis dan rumah, selalunya saya copy shp file n mxd file, then set source balik if change pc ofis to laptop rumah and vice versa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.... by default dia akan letak di dalam folder user profile window. Tapi setting tu kita boleh ubah dalam menu ArcMap > Customize > ArcMap Option. Kemudian klik tab Sharing.. kemudian rujuk kat section Packaging, kat situ ada option Use user specified location

      Delete